Printre primele postari pe acest blog au fost despre Recaptcha un serviciu ingenios de internet care transforma o activitate enervanta (validarea impotriva spamerilor) intr-una folositoare (transformarea tipariturilor in materiale electronice).
Dovada ca e un serviciu bun vine acum prin achizitionarea de catre Google a proiectului.

Problema care ma pune pe ganduri este aceea ca proiectul a fost inceput de catre o universitate iar acum este detinut de o companie de multe miliarde de dolari. Tehnic nu se schimba nimic pentru utilizatori, numai ca in loc sa scaneze carti din bibliotecile universitatilor, sistemul ajuta la scanarea materialelor pentru Google Books si alte sisteme din care compania va scoate bani buni.

Deodata ideea incepe sa paleasca. Nu prea imi place sa realizez ca muncesc pe gratis pentru Google.

Exemplul asta ma face sa reflectez asupra modelelor de dezvoltare Open-source, mai ales ca este precedat de achizitia altor organizatii/proiecte de succes din domeniul open-source (ex. Mysql).

Este greu de delimitat complet universul Open-Source de universul real (cel monetizat). Oricat de virtuala este lumea softului tot mai exista tangente cu lumea reala si deci cheltuieli necesare. Pe langa elementele palpabile(cheltuieli materiale), natura umana joaca un rol covarsitor in aceasta dilema.

E usor sa incasezi multi bani pe ceva asupra caruia detii controlul si sa vinzi de fapt munca a mii de oameni care au contribuit in diverse forme la succesul proiectului.
Poti sa minimalizezi pur si simplu contributia celorlalti sau poti sa te refugiezi in gandul ca vei intoarce o parte din bani comunitatii care te-a sprijinit.

Mi-e greu sa vad miscarea Open-Source ca pe o Utopie, pentru ca sunt rezultate impresionante.
Dar pentru Google in particular mi se pare ca este o iluzie imaginea de Open-Source amestecat cu corporatie. Si proiecte ca Project 10100 (care “by the way” este taraganat de un an) sau cel cu banii pentru expeditia pe luna, nu mi se par altceva decat campanii de marketing interesate numai de profitul companiei.

Concluzia e ca trebuie o separare mai clara intre fenomenul Open-Source si companii. Companiile ar trebui sa se implice maxim cu donatii in organizatiile non-profit care se ocupa de Open-Source. Altfel ar trebui facute niste delimitari clare. Atunci cand te implici in proiecte free sa stii sigur daca de munca ta va profita in vreun fel vreodata de cineva.